Thursday, March 1, 2012


Assalamualaikum w.b.t..

1 rencah 1 rasa bersama  chef termuda&tercun..jom layanJ

Ok..bertemu lagi ye kita dalam 1 rencah 1 rasa..wow..intro macam rancangan masak-memasak...chef xnk merepek lelama la kt sini...just nak bagi resipi yang chef baru belajo setelah berkurun berada di oversea nun!!..hmm..namenye “ MEYSACK LOWMACK DAYGINK SAILAEY”...sebut betol2 ye..belit2 lidah nk nyebut..almaklumlah..lame duduk oversea..melayu nye orang panggil “masak lemak daging salai ”..senang je..kita main campak2 jer bahan nye...

Bahan2 yang chef perlukan untuk memasak adalah seperti di bawah ni ha...pollow jer ye..:)

   1.   Kacang panjang ( boleh juga kita tarok sayur lain.cnthnya pucuk ubi..ok jgk)



2.    Daging yang sudah di salai (kalau nk bako daging tu kena pepagi membako ye..)

3.  Santan ( lagi sodap kalau amk dari pokok kelapa sendiri..baru dijamin kebersihan nya..hehe)


4.  Bumbu yang sudah ditumbuk.(bawang merah=2ketol,kunyit hidup=1inci, cili padi=ikut suka hati.nk pedas tarok byk2 cili.)



5.  2 batang serai yang diketok manja.(jangan ketok sampai hancur pulak).

6.  Asam keping ( 1 inci jer...kalau letak asam belimbing pn ok jgk rasenya..)




Jom panaskan api..tenggekkan periuk yang sudah ada santan di dalam nya then masukkan bumbu tadi yang sudah ditumbuk..kacau dan kacau lagi...


agak2 dah mendidih campakkan daging salai kita tu..kacau then kacau lagi..dalam 10 minit selepas tu kita campak pulak kacang panjang tadi..kacau dan kacau lg..tidak ketinggalan kita campak asam keping    kita ye..




opss...jangan lupa ye..garam dan ajinomoto..bubuh ikt kemampuan..hehe..kacau dan kacau lagi..pastu kita rase..apa kurang kita tambah2 la...ok dh siap!!..

Ha..sambil2 tu apalah salahnya kita rebus telor masin..wah...baru kena dengan lauk nya kan..




aha....JOM MAKAN...SELAMAT MENCUBA YE..




P/S : walaubagaimanapun rasanya serta kelazatannya adalah mengikut rencah anda sendiri..kalau rencahnya semua complete mesti sedap rasenya..apa2 pun all da best ok...jutaan terima kasih kepada Air Asia kerana sudi menaja tiket penerbangan saya untuk mempelajari masakan ini..hehe..sekian^^..




1 comment:

  1. sedapnye la hai..hee ley cube ni...bw here..follow dah..follow back ea..^^

    ReplyDelete